Resultaten analyseren
Zoals eerder aangegeven werkt AdScale E-commerce met Master ads. Dit is een soort pakket waarin verschillende soorten ads kunnen vallen. Het handige aan de master ads is dat je met slechts één budget verschillende soorten audience, retargeting of content kunt gebruiken.
Hierdoor kun je makkelijk a/b testen welke Master ad beter werkt en deze ook uitschakelen wanneer dat nodig zou zijn.
De hoeveelheid ads die onder een master ad liggen aan de hand van de geselecteerde kanalen en retargeting opties. Onder een Master ad kunnen maximaal 8 ads worden toegevoegd. Wil je meer ads dan zul je een nieuwe Master ad moeten aanmaken.
Soorten Master ads
Er zijn 4 soorten master ads, namelijk:
- Homepage ads
- Product pages ads
- Custom pages ads
- Promoted post ads
Onder een campagne kun je dus meerdere master ads aanmaken, echter let er wel op dat het budget dit toelaat. Als het budget maar €20 per dag is, dan is het niet wenselijk om 5 master ads aan te maken met daarin nog 7 ads per master ad. Je kunt een master ad wijzigen door op ‘edit’ te klikken naast de Master ad naam. Hierin kun je wijzigingen aanpassen zoals: naam, kanalen (de)selecteren en de retargeting audience wijzigen. Dit geldt dan voor alle ads. Mocht je per ad een andere retargeting willen dan klik je op ‘edit’ naast de ad.
Homepage ads
Zoals de naam het al zegt heeft deze advertentie als doel om potentiële klanten naar de beginpagina van jouw webshop te sturen. Het komt vaak voor dat er op een zoekterm wordt gegoogled, die wellicht van belang kan zijn voor jouw webshop. Je bereik wordt door deze advertentie soort vergroot. Daarbij helpt deze advertentie met het verhogen van je kwaliteitsscore binnen Google, waardoor je hoger op de pagina komt te staan.
Voor Facebook/Instagram geldt dat zij op basis van hun interesses jouw advertentie krijgen te zien. Wij raden dan ook aan om altijd een Store homepage advertentie te maken voor een groter bereik met algemene content en niet product gerelateerd.
De adverteer mogelijkheden voor Store homepage zijn:
- Google search (tekst ad)
- Facebook en Instagram (single, carousel of video ad)
Product pages ads
Door de synchronisatie met de website wordt er automatisch een template gecreëerd op basis van alle producten, waardoor er geen afbeeldingen, productgegevens en keywords toegevoegd hoeven te worden. Het enige wat je zelf moet doen is eenmalig content aanleveren. Schrijf daarom net zoals bij de homepage ad algemene content, het betreft immers om alle producten.
Google merchant centre
Deze advertentie soort maakt het mogelijk om te adverteren binnen Google Shopping. AdScale bouwt een nieuw Google Merchant Centre die 24/7 wordt geupdate. Hierdoor zullen er nooit producten worden geadverteerd die zijn uitverkocht en zijn alle productgegevens altijd up to date. Normaliter kost dit veel tijd en energie om dit bij te houden.
Hoe dan?
De tool haalt alle gegevens op vanuit de webshop. Door de API (software die kan communiceren met standaard software pakketten oftewel het gebruikte e-commerce platform) worden gegevens, zoals barcode, foto’s en artikelinformatie opgehaald.
De standaardisering zorgt ervoor dat AdScale E-commerce automatisch advertenties kan aanmaken.
De advertenties kunnen zichtbaar zijn op de volgende kanalen:
- Google Shopping (shopping ads)
- Google Search (tekst ad)
- Facebook en Instagram (carousel ads)
Custom pages ads
Deze advertentie is bedoeld om met een bepaalde landingspagina te adverteren zoals bijvoorbeeld een collectie pagina of een sale pagina. Hierdoor komen ze direct op de juiste pagina terecht. In deze ads kun je zelf afbeeldingen toevoegen, dit is bij de product pages ads niet mogelijk.
De advertentie mogelijkheden zijn op de volgende kanalen:
- Google Search (tekst ad)
- Facebook en Instagram (single, carousel of video ad)
Advertenties in Master ads
Nu duidelijk is wat de master ads inhouden, worden nu de ads die hieronder vallen uitgelegd. Zoals eerder aangegeven kunnen er maximaal 8 ads vallen onder een master ad. Als je beide master ads, alle kanalen en retargeting opties hebt geselecteerd dan kom je uit op 15 ads. De reden dat het er geen 14 zijn is omdat bij Product pages ads 1 extra ad wordt toegevoegd i.v.m. shopping.
Hieronder wordt uitgelegd wat ze precies inhouden en hoe je ze kunt wijzigen.
Waar zijn alle ads voor bedoeld en hoe kun je deze wijzigen?
Via de Master ads heb je aangegeven op welke kanalen je wilt adverteren en met welke retargeting opties. Mocht je alles hebben geselecteerd dan zie je de 8 volgende ads (7 bij homepage ads)
- FB – New traffic by Custom
- FB – New traffic by interests
- FB – New traffic by lookalike
- FB – Remarketing by add to cart
- FB – Remarketing by purchase
- FB – Remarketing by visits
- Google – Search
- Google – Shopping
Mocht je graag de instellingen willen wijzigen per ad, dan klik je op de ‘edit’ naast de advertentie naam. Anders zullen de master ads instellingen gelden voor alle ads. Je kunt de volgende settings wijzigen:
- Platform (Facebook of instagram)
- Content
- Media (NVT Google)
- Gender
- Interests (NVT Google)
- Name
New traffic by Custom
Je kunt ervoor kiezen om een custom audience lijst toe te voegen. Dit is een lijst met email adressen, namen etc van je bestaande klanten. Facebook gaat kijken of deze email adressen zijn gekoppeld aan facebook profielen. Hierdoor worden de juiste klanten benaderd.
New traffic by interests ad
Onder het kopje audience bij de Master ad heb je al een aantal interesses ingevuld voor Facebook. Mocht je er een paar zijn vergeten dan kun je deze aanvullen. Je kunt ook een bepaald segment uitsluiten via de ‘exclude’ knop.
Tip: denk outside the box. Klanten die een dure tas kopen, houden bijvoorbeeld van luxe spullen. Vul dus niet alleen tassen in als interesse maar ook luxueuze producten.
New traffic by lookalike
Voor facebook zal de tool zich richten op nieuwe mensen met vergelijkbare kenmerken als mensen die producten hebben gekocht, aan winkelwagen hebben toegevoegd of zich met betrokken zijn met de producten die je verkoopt (onvoldoende historische gegevens over jouw webshop kan ervoor zorgen dat deze doelgroep in het begin minder presteert). Voor Google geldt dat hij nieuwe mensen target die naar termen zochten gerelateerd aan jouw merk of producten op het Google-netwerk.
De kans dat deze klant ook converteert is groter. Vandaar dat wij adviseren om deze altijd te selecteren.
Remarketing by add to cart (Dynamic)
Mocht de klant iets in het winkelwagentje hebben geplaatst zonder dat er is afgerekend, dan kun je deze klant opnieuw benaderen. Je kunt hiervoor speciale content schrijven, bijvoorbeeld: ‘U bent iets vergeten, daarom speciaal voor u 10% korting’. Hierdoor zorg je ervoor dat de klant herinnerd wordt aan zijn eventueel aankoop.
Mocht je deze nog niet hebben toegevoegd dan kun je deze later toevoegen via Master ads settings.
Remarketing by purchase
Hier worden klanten nogmaals benaderd die al iets hebben gekocht op je shop, maar wellicht zijn ze ook nog geïnteresseerd in andere producten. Wederom kun je hier content op aanpassen en eventueel producten selecteren die anders zijn dan de producten die je hebt geselecteerd bij de voorgaande ads.
Remarketing by visits (Dynamic)
Dit zijn klanten die je webshop hebben bezocht maar niks hebben gekocht of toe hebben gevoegd aan het winkelmandje. Ook hier geldt schrijf content die gerichter is, bijvoorbeeld: Omdat u een nieuwe klant bent willen wij u graag 10% korting geven’.
Search
Hier kun je 4 settings wijzigen. Mocht je te weinig keywords toegevoegd hebben dan kun je deze aanvullen. Zoals eerder aangegeven voeg minimaal 10 keywords toe die het relevantste zijn voor deze advertentie. Er hoeven geen brand keywords (bedrijfsnaam of merken) of match tekens ( +, “ of [ ) worden gebruikt aangezien AdScale E-commerce deze automatisch toevoegt.
Via het dropdown menu (zie afbeelding) kun je negatieve keywords toevoegen. Het kan zijn dat je niet geassocieerd wilt worden met woorden zoals korting, aanbieding of gratis. Deze worden dan in het rood aangegeven.
Uiteindelijk zal AdScale E-commerce zelf keywords toevoegen die goed converteren, hiervoor hoef je zelf niks te doen.
Let op: De keywords hoeven niet ingevuld te worden bij de product pages ad aangezien alle gegevens automatisch zijn geüpload.
Shopping
Hier hoef je enkel de producten te selecteren waarmee je graag wilt adverteren en geef je aan welk gender. Voor de rest wordt alles automatisch gedaan door AdScale. Het kan goed zijn dat je met andere producten wilt adverteren voor Facebook dan Google shopping, daarom kan het soms van pas komen om dit handmatig aan te passen.
Let op: dit kan wel invloed hebben op de remarketing ads!
Content en afbeeldingen wijzigen
Zoals eerder aangegeven kun je een template kiezen op basis van emotie. In de wizard (setup) heb je jouw shop category doorgeven en op basis hiervan worden de voorbeelden weergegeven, echter zijn deze in het Engels. Daarom adviseren wij om content te schrijven in de gewenste taal.
Voor Facebook en Instagram moet de volgende content aangeleverd worden en kun je de optie om de prijs weer te geven aanvinken:
- Post
- Title (N.V.T. bij product pages ads)
- Description
Ons advies hierbij is om symbolen, zoals smileys te gebruiken om de CTR te verhogen.
Voor Google Search mag er helaas geen gebruik worden gemaakt van symbolen, aangezien de ads anders worden afgewezen. Tip: Mocht je niet goed weten wat je voor content moet schrijven, kijk eens wat jouw concurrent doet. Vul de volgende gegeven in:
- Headline 1 (N.V.T. bij product pages ads)
- Headline 2 (N.V.T. bij product pages ads)
- Add Headline 3 (N.V.T. bij product pages ads)
- Description
- Advanced extra description (N.V.T. bij product pages ads)
Afbeeldingen uploaden
Via media kun je afbeeldingen selecteren die je graag wilt gebruiken voor de Facebook advertenties onder homepage ads. Er kan gekozen worden uit: een geselecteerde afbeelding, carrousel (meerdere foto’s), video of allemaal tegelijk.
Zoals eerder aangegeven is het voor de store homepage advertentie goed om afbeeldingen te selecteren die jouw webshop het kenmerkt (algemene foto’s).
Let op: Bij preview zie je of de foto’s en content goed geadverteerd worden. Wijzig als dit niet het geval is. Wij adviseren bij ‘single image’ om meerdere formaten van 1 afbeelding toe te voegen. De tool kijkt naar het formaat dat het beste past bij het kanaal.
Advanced bij Product pages:
Deze optie is alleen mogelijk als je adverteert met Facebook/Instagram, aangezien dit betreft om de producten die geadverteerd moeten worden in de carousel ad. Er zijn hier 2 opties, namelijk:
- Je kunt voor elke collectie die je hebt geselecteerd een carousel ad maken. Hierdoor heb je meerdere carrousel advertenties.
- Een advertentie die alle producten bevat (vanuit diverse collecties). Facebook kijkt op basis van performance welke hieraan toegevoegd moeten worden. Niet aanbevolen als je meerdere collecties hebt geselecteerd.