e-Commerce Retargeting Strategie
Recent onderzoek toont aan dat slechts 4% van de sitebezoekers uiteindelijk tot aankoop overgaat. Dit stelt marketeers voor een ontmoedigende taak. Hoe converteer je 96% van de gebruikers die de site verlaten zonder een bestelling te plaatsen?
Retargeting-strategieën zijn geschikt voor deze doeleinden. De retargeting strategie is de manier om gebruikers te herinneren aan aankopen waarin ze eerder geïnteresseerd waren en klanten terug te brengen naar de site om hun bestellingen af te ronden. Laten we dit proces eens van dichterbij bekijken.
Wat is een e-Commerce retargeting reclame strategie? Laten we zeggen dat een gebruiker genaamd Jennifer de producten op jouw site bekijkt vanaf haar laptop. Ze ging naar de pagina’s van verschillende producten, maar ze sloot de site zonder iets in het winkelwagentje te doen. Een paar dagen later ziet Jennifer op haar smartphone advertenties die voor haar interessant zijn, plus een paar nieuwe die ze nog niet eerder heeft bekeken. Op die manier worden ze aan jouw merk herinnerd, wordt ze door de banner geënthousiasmeerd, en komt ze terug naar die site om een aankoop te doen. Dit is hoe retargeting-strategieën werken.
Basis en geavanceerde e-Commerce retargeting strategieën. Een basis e-Commerce retargeting strategie betrekt een gebruiker opnieuw tijdens hun shopping journey door te adverteren voor producten die ze onlangs hebben bekeken. Geavanceerde e-Commerce retargeting tilt reclamestrategie naar een heel nieuw niveau:
Dynamische, gepersonaliseerde advertenties op basis van producten die jouw gebruikers interesseren.
Deze banners kunnen ook eerder niet bekeken producten tonen die de koper waarschijnlijk zullen interesseren op basis van de voorspelling van de perfecte aanbeveling technologie.
Optimaliseer het omnichannel-winkel traject door gebruikersprofielen te identificeren
Om met gebruikers te communiceren op al hun apparaten en platforms terwijl ze op jouw site surfen en andere pagina’s / mobiele apps bezoeken.
Personalisatie van elke advertentie banner
En dynamische optimalisatie technologie berekent welke combinatie van bannerformaat, kleurenschema en CTA een bepaalde klant het best zal converteren.
Waarom heb jij een e-Commerce Retargeting Strategie nodig?
Naast het oplossen van het 96% probleem, zijn e-Commerce retargeting strategieën effectief om andere redenen:
Dit is een effectieve oplossing om een koper te converteren die geïnteresseerd is in jouw producten.
Of ze nu jouw site hebben bezocht of iets in hun winkelmandje hebben gedaan, deze gebruikers hebben op de een of andere manier interesse getoond in jouw producten. Dit betekent dat het converteren van hen gemakkelijker moet zijn dan het converteren van degenen die nog niet op jouw site zijn geweest. Een slimme oplossing kan je helpen om elk van deze klanten op het juiste moment bij het product te betrekken om jouw winst en verkoop te maximaliseren.
Dit is een geweldige manier om jezelf eraan te herinneren en de koper te helpen een beslissing te nemen.
Kopers moeten advertenties meerdere keren zien voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Vooral nu, nu er zoveel aanbiedingen op het wandelpad liggen, is de gebruiker zo snel afgeleid. De advertentie herinnert subtiel aan dat ene shirt of paar schoenen dat de gebruiker leuk vond en zet hem opnieuw aan tot kopen.
Dit is een omnichannel, cross-device oplossing.
Kopers schakelen voortdurend tussen verschillende apparaten om hun aandacht te krijgen; adverteerders moeten hetzelfde doen. Met sommige technologieën kun je een klant identificeren op desktops, mobiele browsers en apps, zodat je naadloos met hen kunt communiceren en een naadloze gebruikerservaring kunt bieden. Sommige kunnen ook offline gegevens gebruiken en bijvoorbeeld geen advertenties meer tonen aan klanten die een artikel in een fysieke winkel hebben gekocht.
Het biedt een hoog rendement op jouw advertentie-investering, vooral wanneer het verstandig wordt toegepast.
Gepersonaliseerde banners die op het juiste moment worden getoond, zorgen voor maximale betrokkenheid. En het cost-per-click (CPC) model dat door verschillende aanbieders wordt aangeboden, stel je bent in staat om alleen voor advertenties te betalen wanneer de gebruiker op de banner naar de site klikt, dat zorgt voor een effectieve besteding van het budget.
Hoeveel kost e-Commerce retargeting? De werkelijke kosten van deze campagne hangen natuurlijk af van de kosten van elke banner advertentie en jouw werkelijke budget.
Campagnes worden meestal betaald op CPM of CPC basis:
CPM = Cost Per Mille, de kosten van 1.000 vertoningen
CPC = Cost Per Click, de kosten van een gebruiker die op een banner klikt
CPM werkt goed voor branding campagnes omdat je betaalt voor advertentie impressies, maar banner clicks zijn niet gegarandeerd. In veel gevallen betaal je voor een banner ergens onderaan de site pagina, die niet zichtbaar is, dus dit model is ineffectief voor het verhogen van de verkoop.
Met een CPC-model betaal je alleen wanneer de gebruiker op de banner klikt. En wanneer iemand op een banner klikt, is hij geïnteresseerd in reclame, dus als je prestatie-KPI’s hebt, zoals verhoogde winst, is het de moeite waard om voor dit betalingsmodel te kiezen.
Wat is het verschil tussen statische en dynamische e-Commerce Retargeting strategieën?
Een statische e-Commerce retargeting reclame strategie omvat het creëren van verschillende banners die worden getoond aan gebruikers afhankelijk van welke pagina’s ze bekeken.
Laten we zeggen dat je een advertentiecampagne voor een ebook voert. Je maakt vier banners die zullen leiden naar de product aankooppagina. Elke banner zal worden getoond aan de koper, die een specifieke pagina (productpagina of artikel) op jouw website bezoekt. Eén banner kan gericht zijn op degenen die de productpagina hebben bekeken, en de andere kan gericht zijn op degenen die artikelen hebben gelezen over een onderwerp dat gerelateerd is aan jouw ebook.
- Statische retargeting strategieën werken goed voor B2B bedrijven. Het is ook een goede strategie als je je alleen op een specifiek publiek moet richten in plaats van op elke gebruiker afzonderlijk of als je één specifiek product of dienst wilt promoten.
- Dynamic creëert gepersonaliseerde banners voor elke specifieke klant. Dit vereist veel complexere leertechnologie om winkelgedrag te analyseren, een banner te creëren op basis van winkel voorkeuren, en te bepalen wanneer een advertentie verschijnt om de kans op een conversie te maximaliseren.
Als jouw bedrijf in het B2C-segment zit, jouw productcatalogus veel artikelen bevat en een groot gebruikersbestand heeft, dan is jouw optie dynamische e-Commerce retargeting strategieën. Het is onmogelijk om alle berekeningen die nodig zijn voor een succesvolle dynamiek handmatig uit te voeren: de data volumes zijn te groot. Maar de ROI van gepersonaliseerde advertenties is te hoog om terzijde geschoven te worden. In de VS bijvoorbeeld meldde 88% van de marketeers een significante verbetering van de campagneresultaten door personalisatie; meer dan de helft van hen meldde een verbetering van 10% of meer.
Statisch |
Een klein aantal statische banners wordt aangemaakt om aan gebruikers te worden getoond afhankelijk van de pagina die zij op jouw site hebben bezocht. |
Dynamisch |
Gepersonaliseerde banners worden gegenereerd voor elke specifieke gebruiker op basis van hun aankoopgedrag. |
Hoe kun je e-Commerce Retargeting gebruiken om jouw bedrijf te laten profiteren?
Van e-Commerce retargeting en remarketing strategieën wordt vaak ten onrechte gedacht dat ze synoniem zijn, maar in de meeste marketing cycli, zijn het verschillende concepten. Retargeting en remarketing strategie is reclame strategie voor het converteren van een website bezoeker die niet heeft gekocht. Hun manieren van interactie met gebruikers verschillen echter.
- Retargeting brengt gebruikers terug naar jouw site door native advertenties op andere sites of mobiele apps weer te geven.
- e-Commerce remarketing doet hetzelfde met e-mailcampagnes. Voorbeelden zijn een herinneringsmail over een artikel in een winkelwagentje of een suggestie voor extra artikelen op basis van eerdere weergaven of aankopen van de gebruiker.
Om reclame goed te maken voor jouw bedrijf, kun je:
Technologie gebruiken die je publiek goed begrijpt.
Het bereiken van efficiëntie op grote schaal vereist toegang tot enorme hoeveelheden klantgegevens die in real-time worden bijgewerkt om tegemoet te komen aan veranderende interesses en trends. Dit vereist krachtige moderne technologie die deze gegevens kan verzamelen en verwerken in overeenstemming met jouw doelstellingen, waardoor je jouw winst en verkoop kunt verhogen.
Biedt elke klant producten aan die voor hem relevant zijn.
Het is essentieel om klanten niet alleen te herinneren aan het laatste item dat ze bekeken hebben of om de meest populaire items in jouw webwinkel voor te stellen. Om een gebruiker tot kopen aan te zetten, heb je een perfecte aanbeveling technologie nodig om te berekenen welke producten voor een bepaalde gebruiker de meeste koopinteresse zullen opwekken, zelfs als hij hun pagina’s op jouw site nog nooit heeft bezocht.
Ga de dialoog aan met klanten wanneer de kans het grootst is dat ze een aankoop zullen doen.
Om in real-time te kunnen voorspellen wanneer een gebruiker de meeste kans heeft om te bestellen en de juiste advertentie te kiezen, zijn krachtige voorspellende algoritmen nodig en toegang tot de beste advertentie voorraad op een ongekende schaal, waaronder video en mobiele apps.
Soorten Social Media Advertising in Facebook Retargeting Strategie
e-Commerce maakt al lang gebruik van sociale media om doelgroepen aan te trekken en zijn positie op de markt te versterken.
Er zijn verschillende opties, afhankelijk van jouw doelen en doelstellingen:
Facebook retargeting strategie door pixel set op de site.
Een kleine pixel code van het sociale netwerk wordt op de site geïnstalleerd. De site gebruikt deze om te bepalen welke gebruikers de site van jouw klant hebben bezocht en stelt adverteerders vervolgens in staat advertenties aan deze gebruikers aan te passen.
Om de persoonlijke gegevens van gebruikers te bewaren, is de lijst van sitebezoekers niet beschikbaar om te bekijken. je kunt het alleen gebruiken in advertenties, overlappend met andere instellingen, bijvoorbeeld om alleen sitebezoekers te targeten die in de Verenigde Staten wonen.
Voor Facebook strategie (en het opzetten van Instagram advertenties), ga naar Pixels, klik Create Pixel, en volg de installatie instructies.
Door het bestand met het gebruikersbestand.
Als je een klantenbestand hebt, uploadt je dit naar jouw advertentie account om speciale aanbiedingen te tonen of nieuwe producten aan te kondigen.
Zo laadt je een lijst met gebruikersgegevens op, bijvoorbeeld hun telefoonnummers. De site controleert welke van deze nummers gekoppeld zijn aan de pagina’s van mensen op het sociale netwerk. De gevonden pagina’s worden toegevoegd aan de database.
Adverteerders kunnen de lijst van deze accounts weer niet inzien, maar kunnen de resulterende basis wel gebruiken voor de retargeting strategie van Facebook.
Aan de pagina is niet altijd een actief telefoonnummer gekoppeld, dus er zullen minder gebruikers in de database zitten dan in je oorspronkelijke database.
Om een publiek te creëren, kun je de lijsten uploaden:
- mobiele telefoons
- e-mailadressen
- Apple Mobile Device Identifiers (IDFA) en Android (GAID).
Facebook retargeting strategie voor interactie met een advertentie of bedrijfspagina op een sociaal netwerk.
Houd het publiek bij dat interactie heeft gehad met jouw advertentie. Verdeel ze volgens het type interactie en advertentiecampagne: een verkoopadvertentie bekeken, een post van een verkoopcampagne geliked, een advertentie met een nieuwe collectie bekeken, op een advertentie met een link naar een nieuwe collectie geklikt.
Op Facebook (en Instagram) kun je een publiek aanmaken over de afgelopen periode. Ga naar Audiences, Create Audience, Custom Audience, en kies een Instagram Business Profile of Facebook Page om in te stellen.
Helaas kun je op deze manier niet afstemmen op je Instagram-abonnees, maar je kunt wel het publiek van alle account bezoekers voor een bepaalde periode selecteren; actieve abonnees komen in dit publiek terecht.
Dynamische strategie.
Dit is een apart en belangrijk type reclamecampagne; advertenties worden samengesteld op basis van de acties van de gebruiker op de site.
Je kiest laarzen op een webshop, bekijkt verschillende modellen, en gaat weg zonder te kopen. Vervolgens achtervolgen de gescande laarzen je over het hele internet, nietwaar?
Dit is dynamisch. Om het te configureren, moet je de transmissie van gebeurtenissen op de site naar de pixel configureren: de categorie pagina bekijken, de productkaart bekijken, toevoegen aan de winkelwagen, kopen. Je hebt ook een feed-bestand nodig met gegevens over al jouw producten.
Dynamic is geschikt voor grote projecten met veel producten en een groot aantal bezoekers. webshops gebruiken het meestal.
FAQ:
Wat is remarketing?
Remarketing is het tonen van online advertenties aan gebruikers die de site op een bepaald tijdstip hebben bezocht en/of een gerichte actie op de site hebben uitgevoerd.
Wat zijn de voordelen van remarketing strategie?
- Terugkerende gebruikers.
- Groei van verkoop en conversie.
- Meer targeting.
- Merkherkenning.
- De kosteneffectiviteit van ROI is hoger, en de CPC is lager dan die van contextueel adverteren.
Wat is de essentie van doelgericht adverteren?
Gericht adverteren is een manier om reclame te maken op het internet, waarmee je advertenties kunt tonen aan een specifieke doelgroep met gespecificeerde parameters op sociale netwerken, op websites of in applicaties.
Wanneer wordt e-Commerce remarketing gebruikt?
Het doel van e-Commerce remarketing is om de gebruikers terug te brengen naar de site. Dit gebeurt in twee gevallen: om een persoon uit te nodigen een tweede aankoop te doen (het doel is opnieuw goederen te verkopen); om de bezoeker ertoe aan te zetten een bestelling te plaatsen (als hij bijvoorbeeld eerder de site heeft verlaten zonder iets te kopen).