Dit is alles wat je moet weten over marketing trechter statistieken
Ondernemingen, groot of klein, zijn afhankelijk van de verkoop om hun activiteiten op gang te houden. Met de recente veranderingen in koopgedrag en trends is het van cruciaal belang dat bedrijven begrijpen hoe ze hun doelpubliek bereiken en wat ze kunnen doen om hun verkoop- en marketinginspanningen verder te verbeteren.
Uit een studie bleek dat organisaties die snelle en eenvoudige verkoopprocessen aanbieden 62% meer kans hebben om hun kopers binnen te halen. Interessant is echter dat slechts weinig bedrijven zich inspannen om hun sales funnel KPI’s te monitoren en te verbeteren.
Pardot beweert zelfs dat 68% van de bedrijven geen gebruik maakt van de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) voor de sales funnel. Uiteindelijk leidt dit tot een slechte conversie en een sombere verkoop.
De oplossing? Inzicht in marketing funnel KPI’s, de rol die ze spelen, en hoe te bepalen welke KPI te gebruiken in welke fase van het traject van jouw klant.
Maar wat zijn marketing funnel metrics precies?
Wat zijn trechter statistieken?
Funnel metrics is een marketingconcept dat verkopers helpt het kooptraject van een klant in kaart te brengen. Dit traject wordt vergeleken met een “trechter” omdat het de instroom van potentiële klanten aan de top van de trechter volgt (meer hierover later) tot ze onderaan druppelen wanneer ze daadwerkelijk kopers worden.
Bekijk het zo: Wanneer prospects klanten worden, doorlopen ze verschillende stadia in de verkooptrechter. Hoe dieper ze gaan, hoe hoger hun niveau van engagement is om producten te kopen en gebruik te maken van diensten.
Om het concept en het gebruik van marketing funnel metrics beter te begrijpen, is het belangrijk om kennis te nemen van de vier verschillende stadia van een basis sales funnel:
Bewustwording
De eerste fase van de sales funnel is de awareness fase. Dit is het deel van het traject waarin het publiek zich bewust wordt van de producten en diensten van een merk. Ze hebben waarschijnlijk van het aanbod gehoord via advertenties, sociale media kanalen of aanbevelingen.
In dit stadium zijn het nog geen klanten. Ze worden beschouwd als prospects, potentiële leads die je kunt koesteren om ze naar het volgende stadium van de verkooptrechter te helpen.
Rente
Op dit punt zijn de prospects meer vertrouwd met het bedrijf en de producten of diensten die het aanbiedt. Zij zullen dan de producten en diensten beoordelen, afhankelijk van hun mate van belangstelling. Als ze geloven dat het aanbod waardevol voor hen is, zullen ze meer onderzoek doen, rondvragen, recensies lezen en navraag doen. Dit is een kritiek punt voor het verkoopteam omdat het een impact zal hebben op de vraag of de prospect al dan niet zal beslissen om te kopen
Besluit
Met voldoende kennis over het bedrijf, zullen prospects dieper duiken in wat je te bieden heeft. Is het beter dan wat de andere verkoper verkoopt? Biedt het meer waar voor jouw geld? Is de prijs gerechtvaardigd voor de verpakking opties? Het verkoopteam moet zich richten op follow-ups, voortdurend contact en andere promotiecampagnes om prospects te helpen overtuigen om te kopen.
Actie
In de laatste fase van het klanttraject kun je nagaan of jouw verkoop- en marketinginspanningen vruchten zullen afwerpen. Zullen ze kopen of niet? Het hangt allemaal af van hoe effectief de vorige campagnes zijn.
Het gebruik van verkoop- en marketing trechter statistieken helpt marketeers te begrijpen wat hun prospects denken en doen in elke fase van hun kooptraject. Deze nuttige inzichten kunnen helpen bij het opstellen van de juiste berichtgeving om deze prospects om te zetten in betalende klanten.
Als de prospect niet heeft gekocht, is het belangrijk om terug te kijken en te beoordelen waar de inspanningen tekortgeschoten.
Sales- en marketing funnel metrics kunnen teams helpen hun inspanningen af te stemmen met objectieve inzichten in het achterhoofd. Studies tonen aan dat gesynchroniseerde teams kunnen bijdragen aan omzetgroei.
Hoe bereken je je verkoop en marketing trechter statistieken?
Hier lees je hoe je verschillende verkoop- en marketing trechters kunt berekenen:
Ingangen
Het aantal binnenkomsten verwijst naar het aantal prospects dat de verkooptrechter binnen een bepaald tijdsbestek “binnenkomt”. Om ze nauwkeurig te meten, is het van cruciaal belang om het startpunt van de verkooptrechter te bepalen. Zodra dit is geïdentificeerd, is het gemakkelijker om het ingangspunt toe te wijzen en het aantal ingangen te meten.
Hoewel velen geen aandacht zullen besteden aan deze specifieke verkoop metric, is het eigenlijk een vitale omdat het het begin van de sales funnel is.
Dit is hoe je het berekent:
Tel het aantal leads op dat gedurende een bepaalde periode is bereikt. Het kan ook worden gedaan op basis van een kanaal of campagne niveau. Voor de meeste e-commerce sites kan de berekening worden gedaan op basis van het cumulatieve verkeer dat gedurende een bepaalde tijd naar een website gaat.
Omrekeningskoers
Misschien wel de meest populaire sales funnel metric die de meeste marketeers kennen is het conversiepercentage. Dit is het percentage leads dat een betalende klant wordt. Door het conversiepercentage als doel te definiëren en in de loop van de tijd te volgen, kun je de efficiëntie van het proces verhogen en de omzet verbeteren.
Voor de meeste bedrijven, vooral die in e-commerce, staat conversie gelijk aan verkoop. Maar conversie kan ook betekenen het aantal downloads, e-mail abonnementen, of acties op basis van de gewenste actie. Het is een van de meest directe sales funnel-metrics die je kunt meten.
Hier is hoe je het berekent:
Neem het totaal aantal conversies en deel ze door het totaal aantal leads die de funnel ingaan. Vermenigvuldig het getal met 100 om het percentage te krijgen.
totale omzet / totaal aantal leads in trechter x 100 = omzettingspercentage
Als je verschillende conversiepercentages binnen een trechter meet, krijg je het conversiepercentage door het totale aantal klanten dat de conversie fase heeft bereikt te delen door het aantal klanten uit de vorige fase in de trechter. Vervolgens vermenigvuldig je het met 100.
Totale Verkoop
Na de conversie is het volgende doel om deze getallen om te zetten in daadwerkelijke omzet. Het meten van de totale omzet kan de omzet die uit de funnel komt evalueren en identificeren.
Hier is hoe je het berekent:
Tel gewoon de verkoopopbrengsten van een bepaald tijdsbestek bij elkaar op. Vermenigvuldiging van het aantal verkopen met de eenheidsprijs van de verkochte artikelen geeft ook de totale verkoop.
Aantal verkochte producten x Prijs per eenheid = Totale verkoop
De totale verkoop wordt beschouwd als de belangrijkste van alle marketing funnel KPI’s voor bedrijfseigenaren. Het helpt hen bij het analyseren van het algehele succes van de sales funnel en de groei van het bedrijf over een bepaalde periode.
Een goede manier om succes te meten is de conversie en de totale verkoop te vergelijken. Als deze op één lijn liggen, duidt dit op effectieve verkoop- en marketingcampagnes. Een hoge conversie maar een lage totale verkoop kan duiden op lacunes in de marketinginspanningen.
Gemiddelde waarde bestelling
Gemiddelde orderwaarde is de opbrengst van een bestelling. Het volgt het gemiddelde dollar bedrag dat wordt uitgegeven wanneer een koper een bestelling plaatst. Het is een van de belangrijke verkoop meetbare KPI’s omdat het een overzicht geeft van de prijsstrategie en online marketing inspanningen door het meten van de lange termijn waarde van elke klant.
Dit is hoe je het berekent:
Deel de totale inkomsten door het totaal aantal orders in een bepaalde periode. Het tijdsbestek moet vergelijkbaar zijn.
Totale Inkomsten / Totaal aantal Bestellingen = Gemiddelde Waarde van de Bestelling
Door de doelgroep uit te breiden of door zich te richten op mensen die veel geld uitgeven voor kleine gemiddelde bestelbedragen, kan hun aantal toenemen.
Wat zijn Upper Funnel Metrics?
Upper-funnel metrics of top-of-the-funnel metrics zijn marketing funnel KPI’s die marketeers helpen het doelpubliek bloot te stellen aan het aanbod door verschillende merkbekendheid tactieken af te dwingen. Upper-funnel metrics helpen prospects om het bedrijf en zijn aanbod te leren kennen en te zien of ze hun problemen en uitdagingen op basis van hun normen kunnen aanpakken.
Tijdens deze fase van het instellen van marketing funnel metrieken, moeten marketeers verzamelen zo veel informatie over hun doelgroep, met inbegrip van welke onderwerpen hen interesseren en die ze bereid zijn om zich in te zetten. Door deze interacties, zou het gemakkelijker zijn om een buyer persona op te bouwen die uiteindelijk de basis van de campagnes zal worden.
Naast merkbekendheid zorgt het gebruik van marketing funnel metrics, zoals upper-funnel, ook voor het genereren van vraag. Het doel is om het aanbod onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk kan het helpen langdurige klantrelaties op te bouwen door meerdere touchpoints te ontdekken om unieke waardeproposities te helpen benadrukken en meer klanten aan te trekken.
Wat zijn de verschillende Top-of-the-Funnel metingen?
Als het gaat om marketing funnel KPI’s, zijn hier enkele van de funnel metrics die u kunt gebruiken om de efficiëntie van jouw upper-funnel strategieën te helpen beoordelen:
Impressies
Een van de meest basale marketing funnel KPI’s die marketeers gebruiken is impressies. Impressies zijn de funnel metrics die verwijzen naar de gecumuleerde keren dat een post aan gebruikers wordt geserveerd. Bijvoorbeeld, een post werd 500 keer bekeken op verschillende sociale media kanalen, zoals LinkedIn, Facebook, of TikTok. Dat betekent dat die post 500 impressies heeft ontvangen. Deze marketing funnel metric kan de basis worden voor merkbekendheid. In dergelijke gevallen zou het het beste zijn om de kosten-per-duizend impressies te gebruiken als onderdeel van de marketing funnel metrics.
Bereik
Verwar impressies niet met bereik. Bereik is de marketing funnel KPI die het aantal unieke mensen meet dat een bericht heeft bereikt op verschillende platforms. Als impressies bijhouden hoe vaak de post is bekeken, sluit bereik diegenen uit die de post al meer dan eens hebben bekeken.
Maar net als impressies kan ook het bereik een beeld geven van de effectiviteit van een marketingcampagne.
Website verkeer
Website verkeer is een andere kritische marketing funnel metriek die je kunt gebruiken om het succes van jouw top-of-the-funnel marketing campagnes te beoordelen. Het is echter belangrijk op te merken dat het ook direct gerelateerd is aan de andere funnel-metrieken die je mogelijk gebruikt, zoals lagere-funnel metriek en directe responsmetingen.
Gemiddelde Sessieduur
Gemiddelde sessieduur of gemiddelde tijd op de pagina verwijst naar de lengte van de tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen. Het is een geweldige sales funnel KPI die laat zien of de prospects interactie hebben met de geplaatste of gedeelde content. Dus, hoe meer tijd ze doorbrengen op de pagina, hoe groter hun interesse in de aangeboden producten en diensten.
Bouncepercentage
Met het bouncepercentage krijg je inzicht in het aantal gebruikers dat de pagina heeft bezocht, maar de pagina heeft verlaten zonder een actie uit te voeren. Het kan worden afgeleid door het aantal sessies op één pagina te delen door het totale aantal sessies.
Een hoger bounce percentage kan wijzen op een gebrekkige interactie of betrokkenheid. Het kan betekenen dat de berichten de interesse van de bezoekers niet hebben gewekt of irrelevant voor hen zijn. Dit heeft er misschien toe geleid dat ze de pagina hebben verlaten zonder iets te doen. Over het algemeen ligt een gezond bouncepercentage tussen 30% en 70%.
Wat zijn lager-funnel statistieken?
Ook bekend als bottom-of-the-funnel metrics, verwijzen lower-funnel metrics naar het hoogtepunt van alle verkoop- en marketinginspanningen. Het omvat alle middelen die prospects overhalen om producten te kopen en gebruik te maken van de aangeboden diensten. Als zodanig moeten sales funnel metrics zich richten op het effectief presenteren van aanbiedingen.
Kortom, het meet de totale impact van de campagne. Voor velen is dit de metriek die het meeste gewicht in de schaal legt in een verkoop- en marketing trechter. Het is als het beste moment om de kans te grijpen om prospects te converteren naar kopers.
Dit is het moment waarop agressieve campagnes moeten worden gevoerd omdat dit kan betekenen dat prospects klaar zijn om te kopen, en het is van cruciaal belang voor het verkoopteam om te weten wanneer het de emmer moet omgooien zodat deze prospects hen verkiezen boven een concurrent.
Prospects willen kopen, maar ze willen er ook zeker van zijn dat ze de beste beslissing nemen. Dit is waar marketingtactieken zich moeten richten op het aanpakken van hun behoeften en het verstevigen van uw voorsprong op anderen. Kortom, hun kooptraject moet zo wrijvingsloos mogelijk zijn.
Enkele inspanningen om op te focussen zijn:
Kopers Vertrouwen opbouwen
Bevorder het merkvertrouwen
Product twijfel wegnemen
Wat zijn de meetgegevens tijdens de Acquisition Funnel
De customer acquisition funnel verwijst naar de blauwdruk die de effectiviteit van verkoop- en marketinginspanningen bijhoudt en controleert bij het aantrekken en behouden van klanten of cliënten. Wanneer het effectief wordt toegepast, kan het inzicht verschaffen in hoe campagnes het doen en een nuttige leidraad bieden als het gaat om het verbeteren van de resultaten.
Velen geven de voorkeur aan het bouwen van een customer acquisition funnel omdat het van cruciaal belang is om klanten aan te trekken, te binden, te behouden en te converteren zonder enorme investeringen te doen.
Het creëren van een customer acquisition funnel is relatief eenvoudig en simpel. Het kan echter ook lastig zijn, vooral als het gaat om het kiezen van het juiste wervingskanaal dat het beste belang van het bedrijf dient.
Vraag je je af welke funnel metrics worden gebruikt tijdens de acquisitiefase? Hier zijn de meest gebruikte:
Impressies
Impressies kunnen, zoals gezegd, het aantal keren meten dat een pagina met een advertentie werd bezocht of content werd gedeeld op iemands feed. Het wordt vaak verkocht en gemeten op basis van de kosten-per-mille (CPM), die verwijst naar de kosten om 1.000 vertoningen te bereiken.
Hoewel het geen realistisch beeld geeft van hoe effectief de strategieën zijn, kan het een waardevolle eerste stap zijn om de naamsbekendheid te vergroten en strategieën voor het genereren van leads te beoordelen.
Doorklik Percentage
De Klik-door-percentage of CTR is de verhouding tussen het aantal mensen dat klikt op de call-to-action (CTA), zoals een e-mail link, landingspagina, of advertenties, gedeeld door het aantal impressies. Bijvoorbeeld, een bericht met 15 kliks en 500 impressies heeft een CTR van 23%. Een hoge CTR kan duiden op een grotere interesse in het bericht of de inhoud. Een lage CTR zou een signaal moeten zijn dat veranderingen in de berichtgeving nodig zijn.
Conversiepercentage
Een andere cruciale funnel metric in de acquisitie funnel fase is de conversie ratio. Deze KPI, wanneer dienovereenkomstig bijgehouden, kan vertellen hoeveel mensen hebben gehandeld op de messaging en verder ging in de sales funnel.
Nogmaals, verdere actie zal afhangen van de conversiedoelen die zijn gesteld voor de gegeven fase binnen de trechter. Conversiepercentage kan verwijzen naar:
Verzoek om teruggebeld te worden
Aankoop van een product
Inschrijving voor een webinar
Downloaden van een e-book
Abonnement op kanaal
Aangezien de acties kunnen variëren, is het misschien het beste om de conversie op te splitsen in verschillende fasen, zoals prospectie, leadconversie en verkoopconversie. Op die manier is het gemakkelijker om een overzicht te krijgen van elke marketingstrategie.
Bovenop de genoemde marketing KPI’s, is het even belangrijk om een solide marketing strategie te hebben die een breed scala van funnel metrics vastlegt, zoals het verkrijgen van de kosten per lead of kosten per klant acquisitie is aan te raden. Deze funnel metrics zullen helpen bij het identificeren van de potentiële return on investment voor alle marketing initiatieven.
Een robuuste acquisitie trechter houdt processen op het juiste spoor. Het helpt bedrijven te voorkomen dat ze hun prospects kwijtraken terwijl ze zich door de verschillende fasen van hun kooptraject worstelen.
Deze statistieken kunnen er ook voor zorgen dat klanten vinden wat ze nodig hebben en een positieve ervaring hebben.
Conclusie
Het afstemmen van verkoop- en marketing funnel metrics biedt verschillende voordelen. Om te beginnen kan het helpen specifieke gebieden te bepalen die aandacht nodig hebben door je te helpen lacunes in de campagne te identificeren. Ten tweede kunnen de verzamelde inzichten helpen bepalen welke marketinginspanningen hebben gewerkt. En met deze gegevens bij de hand, is er een objectieve reden om meer middelen te richten op die specifieke sales funnel.